ذکر ایام هفته

ذکر روز پنج شنبه:


لا اله الا الله الملك الحق المبین

حدیث هفته

حضرت زهرا (س) می فرماید:

حدیث هفته

کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ، برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.

توصیه های عبادی علامه مجلسی(ره)

توصیه های عبادی علامه مجلسی(ره):

دانلود

علامه مجلسی پس از تأکید بر اینکه آنچه در (رساله عقاید) آورده کلاً از معدن وحی و گفتار معصومین است و چیزي از خودش نیاورده، به نکات ارزنده، و مطالب ارزشمندي تأکید می کند که فشرده آنها فهرست وار به شرح ذیل می باشد...

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر موسسه قرآنی تفسیر جوان، تشکیل بانک اطلاعات قرآن‌پژوهی و مشارکت عمومی را از جمله عوامل تحول فرهنگی در جامعه قرآنی دانست.

محمد بیستونی، مدیر موسسه قرآنی تفسیر جوان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره راه‌های تحقق شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری برای سال 93 انتخاب شده است، اظهار کرد: از نگاه قرآن کریم فعالیت اقتصادی و تولید ثروت حلال یک ارزش است.

وی عنوان کرد: از زمان قبل از انقلاب اسلامی وهابیت و حزب توده یک جریانی را در ایران ایجاد کرده بودند که کسب ثروت مشروع را اقدامی بد و ضد ارزشی معرفی می‌کردند و تا حدی هم موفق شدند؛ بنابر این در ابتدای راه ما باید یک حرکت فرهنگی ایجاد کنیم تا تبیین کنیم نگاه قرآن کریم به جهادگران اقتصادی و کارآفرینان چه نگاه والایی است.

ترویج نگاه قرآن به کارآفرینان

بیستونی درباره فرهنگ‌سازی توسعه اقتصادی عنوان کرد: همان گونه که ما از سرداران هشت سال دفاع مقدس، جنگ تحمیلی و عرضه نظامی تجلیل به عمل می‌آوریم، باید از جهادگران اقتصادی که در جهت استقلال مملکت تلاش می‌کنند نیز تجلیل شود و نگاه ارزشی به آنها داشته باشیم.

وی گفت: مباحث اقتصادی آفت‌هایی دارد که جا دارد دستگاه‌های نظارتی دقت عمل بیشتری در این خصوص داشته باشند؛ رشوه و فساد اقتصادی مانند یک آفتی است که نمی‌گذارد اقتصاد مقاومتی در کشور رشد کند. اگر با مسئله رشوه برخورد شدید و قاطع شود، دیگر کسی جرئت نمی‌کند که رشوه بگیرد.

پرهیز از اعمال نظر شخصی در امور اداری

مدیر موسسه قرآنی تفسیر جوان بیان کرد: اولین کار برای تحقق منویات اقتصادی مقام معظم رهبری این است که در ادارات و دستگاه‌ها روال منطقی کارهای اداری مشخص شود تا از اعمال نظر سلیقه‌ای در آن پرهیز شود؛ با مسئله رشوه گرفتن باید همانند مسئله مواد مخدر با قاطعیت برخورد کرد، زیرا سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

وی در خصوص ارتقای کیفیت تولید داخل اضافه کرد: طبق آموزه‌های قرآنی باید تولید مسلمانان با کیفیت بالا عرضه شود و نمی‌توان گفت که صرف تولید داخل باعث می‌شود که مردم کالای داخلی مصرف کنند، بلکه باید در فضای رقابتی کیفیت این محصولات بالا رود و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی خود شود. در فعالیت اقتصادی کیفیت بالاتر و قیمت کمتر حرف آخر را می‌زند و ما باید به این سمت حرکت کنیم.

بیستونی اظهار کرد: تصمیمات و بخش‌نامه‌های نسنجیده لطمات زیادی به تولیدکنندگان زده است؛ اجرای اصل چهلم قانون اساسی درباره خصوص‌سازی که به صورت ناقص انجام شده و دستگاه‌های دولتی به درستی به بخش خصوصی واگذار نشد؛ اگر قرار است اقتصاد مقاومتی به درستی اجرا شود، باید کار حقیقتا به دست مردم سپرده شود.

وی عنوان کرد: سران نظام افراد متعهدی هستند که زندگی و فعالیت اقتصادی شفاف و سالم دارند، اما باید نظارت بر فعالیت اقتصادی مدیران میانی بیشتر شود و اصل «از کجا آوردی» می‌تواند نقش مهمی در تحقق اقتصد مقاومتی داشته باشد.

نویسنده کتب تفسیر قرآن بیان کرد: کشور ما کشوری اسلامی است و به طور طبیعی فرهنگ مورد نظر ما نیز، فرهنگ قرآنی است. برای رسیدن به ایران اسلامی چند پیش‌نیاز اساسی مورد نیاز است؛ در درجه اول باید بانک قرآن‌پژوهی ایجاد شود تا هر کسی در هر صنفی که بخواهد با مراجعه به این بانک بفهمد که قرآن کریم برای صنف و فعالیت او چه پیامی دارد.

وی ادامه داد: در این بانک اطلاعات باید در سرفصل‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... تدوین شده باشد، به گونه‌ای که حتی اگر کسی به زبان عربی هم مسلط نباشد، سریع توان استفاده از آن را داشته باشد. هم‌اکنون اگر کسی بخواهد پیام آیات را درباره سرفصل‌های مورد نظر جویا شود باید به عربی مسلط باشد و سراغ تفاسیر پیچیده و مفصل روند.

 

دسترسی سریع و آسان به پیام آیات

بیستونی گفت: اگر بنده در یک شغل خاص فعالیت داشته باشم، نمی‌توانم یک نسخه قرآنی از نوع کارم پیدا کنم؛ زیرا تاکنون تدوین نشده است. امروزه فعالیت فرهنگی نیز در ظاهر در اختیار مردم است و عملاً بخش عمده فعالیت‌‌های فرهنگی به همراه بودجه آن در دست خود دولت است و حتی در بودجه قرآنی نیز بخش بسیار ناچیزی در اختیار بخش مردمی قرار می‌گیرد.

وی توضیح داد: اگر بخواهیم فرهنگ مورد نظر مقام معظم رهبری در کشور تحقق یابد، باید از بدنه مردمی و اتحادیه‌ها و تشکل‌ها حمایت کرد تا مشاهده کنیم تا چه تحولات عظیمی در جبهه فرهنگی ایجاد می‌شود.

دکتر محمد بیستونی

news

ریاست هیئت مدیره موسسه قرآنی تفسیر جوان و گروه موسسات قرآنی تابعه .
ایشان مولف، محقق، ناظر یا گردآورنده  حدود 1000 عنوان کتابهای تفسیر ترتیبی و موضوعی قرآن کریم است. که 600 عنوان آن چاپ شده است و چهارصد عنوان دیگر بر روی سایت موسسه و یا در مسیر چاپ و نشر می باشند.

کارگاههای تخصصی

این کارگاهها با هدف شناخت معارف قرآنی و انس با قرآن برای مخاطبین نوجوان و جوان و سایر علاقمندان برگزار می شود ولی برای تالیف آثار پژوهشی قرآنی نیاز به انجام مقدمات و مطالعات و توانمندیهای مفصلی می باشد که در کارگاههای آمورشی، پژوهشی مذکور شرح داده می شود.